ديف |
عنوان |
توضيحات |
وزن |
امتياز |
1 |
رابط کاربری |
|
|
|
1-1 |
سازگاري با مرورگرهاي رايج به صورتيكه وبسايت در همه مرورگرها به يك شكل واحد مشاهده شود |
حداقل چهار مرورگر زير:
Internet Explorer ( ), Opera ( ), Fire Fox ( ), Google Chrome ( ) |
5 |
|
2-1 |
طراحي واكنشگرا براي قالب (براي كليه صفحات سايت و زيرسايتها) |
در جهت نمايش صحيح سايت در نمايشگرهاي با سايز مختلف (مانيتور، موبايل، تبلت) - سيستم عامل هاي Android و IOS |
10 |
|
3-1 |
سازگاری کلیه بخشها و امکانات وبسایت با تلفن همراه ( با توجه به گسترش تلفنهای همراه هوشمند، از استانداردهای موکد و جدید سئو) |
آزمایش این مورد میتواند شامل موارد زیر باشد:
- صحت عملکرد منوها و زیرمنوها
- نمایش صحیح و کامل تصاویر با امکان کوچک و بزرگ کردن تصویر
- صحت عملکرد کلیه فرمها (ثبتنام و خدمت)
استفاده از پاپآپ و تبلیغهای بینابینی مستقل به شدت نهی میشود |
10 |
|
4-1 |
كاربرپسندي و جذابیت دیداری |
ترکیب رنگهای متناسب با موضوع و عنوان سایت، جداول، اشکال، متون، تصاویر، طراحي و چيدمان صفحة اصلي |
20 |
|
5-1 |
طراحي يك قالب ثابت در كل وبسايت |
در صورت استفاده از مدل Tabular در صفحة اصلي، حداقل سرصفحه (Banner) و پاصفحه در كليه صفحات يكسان باشد |
10 |
|
6-1 |
تغيير چيدمان اجزاي اصلي وبسايت مانند بنر و منوها براي زبان دوم |
براي مثال منوي اصلي براي زبان فارسي، سمت راست و براي انگليسي، سمت چپ قرار گيرد |
5 |
|
7-1 |
استفاده از طرح و شماي مشابه در وبسايتهاي چند زبانه |
براي ساير زبانهاي سايت، از تمپليت مشابه (با رعايت بند فوق) زبان اصلي استفاده گردد |
5 |
|
8-1 |
طراحي صفحة اصلي با اسكرول ارتفاعي، مشروط بر استفاده از آيكنها و كادرها، عناوين و منوهاي بزرگ و مناسب جهت استفاده سادهتر و كليك در كليه نمايشگرهاي لمسي |
براساس آخرين استاندارد سئو، (در اين حالت عدم وجود اسكرول افقي همچنان مدنظر است) |
15 |
|
9-1 |
استفاده از فونتهاي با استاندارد يونيكد و خوانا |
مانند Tahoma با سايز مناسب (در سايز Small و يا Point 12 و يا 13px) |
5 |
|
10-1 |
رنگهاي استفاه شده در قالب و متون بايد متناسب با موضوع وبسايت باشد |
- به دليل جايگاه وبسايت به عنوان انتشار دهنده محتواي معتبر، مجاز به استفاده هر رنگي در قالب وبسايت نيستيم
- همچنين از تعدد زياد رنگ متن در يك صفحه پرهيز شود |
5 |
|
11-1 |
تمايز رنگ بين متن و زمينه |
رنگ متون و آيكنها با زمينه صفحه تمايز داشته باشد تا خواندن و مشاهده آن براي افراد (خصوصاً كمتوان) راحت باشد |
10 |
|
12-1 |
از Bold و Italic نمودن فقط براي عناوين كوتاه استفاده شود |
|
5 |
|
13-1 |
استفاده مناسب از جلوههاي رسانهاي |
در صورت استفاده از تصاوير و Flash، با ابعاد مناسب، كم حجم و نيز مرتبط با موضوع فعاليت وبسايت استفاده شده باشد |
10 |
|
14-1 |
ارائه كليه مطالب توسط متن (html) بوده و در صورت لزوم امكان دانلود فايل (با فرمت Doc, pdf) در كنار متن |
در صورت عدم نياز به استناد، از تصوير متن استفاده نگردد.
موتورهاي جستجو توانايي خواندن متن فايلهاي PDF را دارند، بنابراين استفاده از فايلهاي متني PDF بر استفاده از نوع تصويري آن ارجحيت دارد. |
10 |
|
15-1 |
فعال بودن كليك راست |
اين قابليت امكان كپي كردن متن را به بيننده خواهد داد |
5 |
|
16-1 |
نسخه قابل چاپ براي كليه صفحات |
|
10 |
|
17-1 |
فيلترگذاري اختصاصي دربخشهاي داراي تعدد اسناد |
در جهت سهولت دسترسي به اطلاعات در بخشهايي مانند قوانين و مقررات بتوان بر اساس آيتمي مانند تاريخ يا موضوع فيلتر يا مرتب سازي کرد (تفاوت فيلتر با جستجوي پيشرفته در اين است كه فيلتر فقط اطلاعات همان بخش را نمايش ميدهد) |
5 |
|
18-1 |
ايجاد بخش اختصاصي براي افراد كمتوان (توانخواه)
(کسب امتياز بالای 80 درصد با ابزار تستhttps://www.webaccessibility.com )
|
توسط يك آيكن واضح و مشخص، كاربر به صفحه مخصوص افراد كم توان راهبري شود كه شامل اطلاعات عمومي سازمان (با محتواي بندهاي ¤ و £) با فونت درشت و امكان پخش صوت محتواي مربوطه باشد |
10 |
|
19-1 |
(فرم) - مشخص بودن فیلدهای اجباری در فرمهاي الكترونيك |
مشخص بودن فیلدهای اجباری با ستاره یا ذکر کردن |
5 |
|
20-1 |
(فرم) - توضيح متني نحوه تكميل هر فيلد |
هدف از اين امكان راهنمايي كاربران است كه ميتواند به دو صورت داخل فيلد و بيرون فيلد نمايش داده شود |
5 |
|
21-1 |
(فرم) - پيغام خطاي مجزا براي هر فيلد |
براي مثال در صورت اشتباه وارد کردن شماره تلفن یا ایمیل نامعتبر، اعلام خطا نماید |
5 |
|
22-1 |
(فرم) - امکان پرکردن فيلدها با لغات پیشنهادی خودکار برای یکپارچکی پایگاه دادهها |
استفاده از ليست کشویی، راديويي و يا چند گزينهاي |
5 |
|
23-1 |
(فرم) - امكان مشاهده فرم تكميل شده قبل از ارسال نهايي |
جهت اطمينان بازديدكننده از صحت اطلاعات |
5 |
|
24-1 |
(فرم) - امكان اخذ خروجي فايل از فرم تكميل شده |
خروجيها ميتوانند با فرمتهاي اكسل، ورد يا پيدياف باشند |
5 |
|
25-1 |
(فرم) - نمونه فرم پر شده و راهنماي نحوة تكميل فرم |
قبل از ورود به فرم اصلي به صورت متن يا فايل راهنما با فرمت Doc يا PDF |
15 |
|
26-1 |
(فرم) - امكان جابجايي بين فيلدها توسط كليد پرش |
بيننده بايد بتواند با كليد Tab، فيلد فعال را به ترتيب چينش آن انتخاب نمايد |
5 |
|
2 |
نحوه پیمایش بين صفحات |
|
|
|
1-2 |
(آدرس) - انتخاب آدرس مناسب براي دامنه با مشخصات:
- مرتبط با موضوع، كوتاه و ساده (ديدگاه بازاريابي)
- داراي كلمات كليدي (ديدگاه سئو)
|
موتورهاي جستجو نيز از قائده مرتبط بودن آدرس (در صورت عدم مخفف بودن) با محتواي وبسايت استفاده ميكنند |
10 |
|
2-2 |
(آدرس) - آدرس سايت (صفحة اصلي) نبايد داراي بخش اضافي باشد |
براي مثال: www.site.ir/x.asp اشتباه است
همچنين در برخي وبسايتها، بعد از پيمايش در يكي از صفحات، در برگشت به صفحة اصلي، نبايد بخشي به آدرس وبسايت افزوده شود |
10 |
|
3-2 |
(آدرس) – آدرس سازگار با موتور جستجو (برای کلیه صفحات) |
استفاده از آدرسهای مرتب و تمیز (عبارت استفاده شده در SEO) برای سایر صفحات مانند: https://www.site.ir/site/search
نمونه آدرس غیرمرتب: www.site.ir/~site?/250-search=4 |
10 |
|
4-2 |
وجود نقشه سایت يا فهرست موضوعي |
نمايش كليه سطوح (حداقل سه سطح) در نقشه سايت |
5 |
|
5-2 |
تناسب عمق وبسايت |
بازديدكننده حداكثر با سه كليك به صفحة مورد نظر دست يابد و اين موضوع در آدرس نيز نمود داشته و با حداكثر سه پوشه به فايل يا محتواي مورد نظر دست يابد. براي مثال: www.site.ir/site/search/x.php |
10 |
|
6-2 |
عناوين اصلي منو حداكثر ميتوانند داراي دو زيرمنو باشند |
اين بند، مربوط به بررسي ظاهر منوها بوده و ارتباطي با بند "عمق وبسايت" ندارد |
10 |
|
7-2 |
امکان دسترسی به صفحه اصلي سایت از همه صفحهها |
با هر دو شيوه زير:
- مشاهده عنوان "صفحه اصلي"در همه صفحات و در يك جاي واحد
- لينك بودن آرم شركت (موجود در بنر) به صفحه اصلي
|
5 |
|
8-2 |
ناوبري مناسب در همه صفحات |
مشخص بودن مكان فعلي بازديدكننده در هر نقطه و وجود پيوند به يك صفحه بالاتر |
5 |
|
9-2 |
دسترسي مستقيم به صفحات و بخشهاي مهم جايگاه از صفحة اصلي |
بيننده به راحتي بتواند به بخشهاي مهمي مانند خدمات الكترونيك، قوانين و مقررات و... دست پيدا نمايد. اين عناوين ميتوانند يكي از عناوين منوي اصلي بوده و يا توسط آيكنهاي مشخص و با كيفيت و طراحي مناسب جهت راهنمايي بهتر تحقق پذيرد |
5 |
|
10-2 |
بيننده بايد به راحتي، بدون فكر و تحليل به مطلب مورد نظر دست يابد |
اين عبارت برگرفته از كتب معتبر بينالمللي بوده و عبارت "بدون فكر و تحليل" در وبسايتهاي معروف دنيا كاملاً موضوع جاافتادهاي است |
10 |
|
11-2 |
جستجوی ساده |
كليه محتواي سايت بايد در اين بخش قابل جستجو باشد |
5 |
|
12-2 |
جستجوي پيشرفته |
امكان فيلترگذاري براي كل محتواي وبسايت (امکان ترکيب کردن همزمان چند فيلتر) |
5 |
|
13-2 |
(پيوندها) - لينكهاي خارجي (بجز صفحات داخلي خود وبسايت) در صفحة جديد باز شوند |
اين امكان باعث ميشود تا بيننده از صفحة مورد بازديد خارج نشود
نكته: كليه URLهاي درج شده در اين بخش بايد لينك به همان آدرس بوده تا بيننده نياز به كپي كردن آدرس در مرورگر را نداشته باشد |
5 |
|
14-2 |
(پيوندها) - عدم وجود لينكهاي غيرفعال (داخلي و خارج جايگاه) |
عدم وجود پيوندهايي با نشاني اشتباه يا نشانيهايي که قبلا فعال بوده واکنون غیرفعال شده است |
10 |
|
15-2 |
(پيوندها) - معرفی آدرس ساير وبسايتها |
دستگاههاي بالادستي، زيرمجموعه، وبسايتهاي همكار و مرتبط (سازمانهای غیروابسته) با دستهبندي مناسب و مجزا
اين بخش ميتواند تحت عنوان "پيوندها" ايجاد شود |
5 |
|
16-2 |
(پيوندها) - آدرسهاي معرفي شده در بخش پيوندها بايد شامل دو آيتم "نام وبسايت" و "آدرس (URL)" به صورت مجزا باشند |
پيشنهاد ميشود اين معرفي اين دو آيتم در دو ستون يك جدول صورت گيرد |
5 |
|
17-2 |
(پيوندها) - مرتبط بودن آدرسهاي معرفي شده با موضوع وبسايت |
مرتبط بودن وبسايتهايي كه لينك سايت مورد بررسي را در وبسايت خود معرفي ميكنند (لينك گيرنده) نيز از آيتمهاي مورد ارزيابي سئو است كه در اين ازريابي به آن پرداخته نميشود |
5 |
|
18-2 |
(پيوندها) - لينك به فهرست وبسايتهاي صنعت آب و برق - موجود در پرتال وزارت نيرو به آدرس www.moe.gov.ir |
به دليل تغييرات مستمر آدرس شركتهاي مرتبط با صنعت آب و برق، لينك به پرتال وزارت نيرو به عنوان مرجع |
10 |
|
19-2 |
(پيوندها) - معرفي لينك عضويت در شبكههاي اجتماعي داراي مجوز |
وجود كانال اطلاعرساني در شبكههاي اجتماعي داراي مجوز |
5 |
|
20-2 |
درج حداقل 100 عبارت كليدي (كليدواژه) با درنظرداشتن نكات زير:
- مرتبط بودن آن با محتواي وبسايت
- وجود محتواي مرتبط با عبارات كليدي
- وجود محتواي مشتمل بر عبارات كليدي
- ميزان استفاده كاربران از آن در جست و جوها
- ميزان رقابت بر روي آن در بين سايتهاي رقيب
|
ارزيابي اين مورد، بعد از هماهنگی با مسئول وبسايت و گرفتن دسترسي به پنل CMS انجام میشود.
نكته 1: درج كلماتي با اشتباه تايپي (كه ممكن است كاربران در موتورهاي جستجو به دليل نزديك بودن برخي حروف مشابه به هم بر روي كيبورد به اشتباه تايپ كنند) يا حالتهاي رايج اشتباه املايي كلمات، در كنار كلمه صحيح پركاربرد نيز ميتواند موثر باشد (براي مثال: انرژي و انرزي – برق و برف – آب و آي)
نكته 2:از عبارتهاي كليدي چندكلمهاي بيشتر استفاده كنيد (عبارتهاي تك كلمهاي بسيار رقابتي بوده و دقيقاً بازار هدف را مشخص نميكنند)
انواع کلیدواژهها عبارتند از:
- : یک یا دو کلمهای
- با دنباله طولانی: سه کلمهای یا بیشتر (مانند نام بخشهای سازمان)
- : برای موقعیتیابی یک برند (مانند نام شرکت)
- : برای موضوعهای خاص (مانند نحوه...، چگونه...)
- : برای پرداختهای الکترونیکی (مانند پرداخت قبض)
نكته 3: به ازاي هر عبارت بايد محتوايي وجود داشته باشد.
نكته 4: عبارتهاي كليدي را براي همه صفحات استفاده كنيد تا بجز صفحه اصلي، رتبه ساير صفحات نيز در موتورهاي جستجو ارتقاء يابد. |
20 |
|
21-2 |
پيغام خطای مناسب در هنگام مشاهده صفحاتي كه وجود ندارند |
تنظيم مشاهده پيغام "صفحة مورد نظر پيدا نشد" به جاي پيغامهاي خطاي “404 Page Not Found” يا “cannot display the webpage” با هدف خارج نشدن بيننده از وبسايت |
5 |
|
3 |
محتوا |
|
|
|
1-3 |
پرچم کامل و رسمی جمهوری اسلامی ایران
- سرخ بودن رنگ آرم "ا..." وسط پرچم از الزامات است
در اندازههاي كوچك، نمايش تعداد صحيح ا... اكبرها الزامي نيست
- نمايش پرچم به صورت مواج (موجدار) نيز مورد قبول است
- از اجزاء تمپليت بوده تا در كليه صفحات قابل مشاهده باشد
|
پرچم جمهوري اسلامي داراي شرايط و مشخصات الزامي است كه در برخي جايگاهها رعايت نميشود. (براي مثال آرم ا... وسط پرچم با رنگي غير از قرمز نمايش داده شده است)
آيتمهاي اصلي و استاندارد پرچم جمهوري اسلامي ايران:
1- سه رنگ، از بالا به پايين به ترتيب سبز، سفيد، سرخ
2- آرم به رنگ سرخ و در وسط ناحيه سفيد
3- 11 ا... اكبر در حاشيه پايين رنگ سبز
4- 11 ا... اكبر در حاشيه بالاي رنگ سرخ
مرجع: سايت سازمان استانداردhttps://www.isiri.gov.ir ، بخش جستجو: https://standard.inso.gov.ir - ICS:59.80.30 |
10 |
|
2-3 |
بنر وبسايت شامل نام كامل شركت، آرم و URL باشد |
اين موضوع شامل كليه زبانهاي وبسايت است و عبارت كامل لاتين حروف اختصار استفاده شده در URL يا نام انگليسي شركت نيز در بنر درج گردد. درج URL در بنر باعث ميشود تا در صورت ذخيره يا پرينت هر صفحه از جايگاه، آدرس جايگاه نيز قابل مشاهده باشد. |
10 |
|
3-3 |
(متن) - رعايت قواعد املايي، نگارش و انشايي |
با توجه به رسالت اطلاعرساني و كمك به خواننده، از اغفال و بزرگنمايي خودداري گردد |
5 |
|
4-3 |
(متن) – خوانایی، یکی از مهمترین معیارهای سئو است |
منظور از خوانا بودن فقط اجتناب از غلطهای املایی نیست، بلکه خوانا کردن محتوا با ساختارهای جمله و زبان ساده برای جذب حداکثری مخاطب است. متر گوگل برای این معیار خوانا و قابل درک بودن متن برای دانشآموزان 13 الی 15 ساله است.
یکی از ارزیابهای الکترونیکی معرفی شده برای این معیار وبسایت زیر https://readble.io است |
10 |
|
5-3 |
(متن) - عدم استفاده از واژگان بيگانه براي كلماتي كه معادل فارسي آن وجود دارد |
--- |
5 |
|
6-3 |
(متن) - پاراگرافبندي متون طولاني كه بايد در يك صفحه نمايش داده شوند |
در صورت امكان، متون خيلي طولاني (در جهت استفاده بهينه از مطلب)، به بخشهاي كوتاهتر و با عناوين مناسب تقسيم گردد |
5 |
|
7-3 |
(متن) - چگالي كلمات كليدي در بين متن حداكثر 10% است |
براي مثال حداكثر تعداد مجاز استفاده از يك عبارت كليدي در يك متن 100 كلمهاي 10 است (البته براي متون طولانيتر اين ميزان كمتر است) |
5 |
|
8-3 |
(متن) - گويا و واضح بودن متون و محتوا، پوشش و جامعيت اطلاعات، مطابق بودن محتوا با هدف و ماموريت وبسايت |
ابهامي براي بيننده باقي نمانده و بدون نياز به تماس تلفني يا مراجعه حضوري به هدف خود برسد. اين بند متون و محتوا را در حالت كلي ارزيابي ميكند و انشاء متون را بررسي نميكند. |
10 |
|
9-3 |
(متن) - استفاده از عبارتهاي كليدي در متن، طبق استاندارد سئو |
- پاراگراف اول هر صفحه (يا يك سوم ابتدايي هر متن) بايد به خوبي محتواي كل صفحه را (با استفاده از عبارتهاي كليدي) شرح دهد.
- استفاده از كلمات مترادف و همريشه عبارتهاي كليدي در متن
- متمايز شدن عبارتها (بولد، ايتاليك، زيرخطدار، سايز و رنگ متفاوت)
- عدم تكرار بيمورد عبارتها
|
10 |
|
10-3 |
(عنوان) - ساختار ساده وبسايت و استفاده از عناوين مرتبط، گويا و قابل فهم |
گروهبندي و دستهبندي مناسب منوها، مطالب و موضوعهاي موجود در وبسايت با هدف هدايت بهتر بيننده
ساده يا پيچيده بودن دسترسي به صفحات وبسايت از معيارهاي موتورهاي جستجو در اعطاي رتبه است |
10 |
|
11-3 |
(عنوان) - حداكثر تعداد كاركترهاي عنوان صفحه 65 است |
از به كاربردن عناوين نامفهوم (مانند اعداد يا "New") خودداري گردد. همچنين در جهت بهينهسازي در موتورهاي جستجو تا آنجا كه ممكن است از كلمات سرهم و نيز چسباندن كلمات (مانند: موزيكامپيوترسانه) استفاده نگردد |
5 |
|
12-3 |
(عنوان) - صفحات با عناوين متفاوت نبايد محتوايي يكسان داشته باشند |
براي مثال: دو صفحه با عناوين "درباره ما" و "خدمات" نبايد داراي محتواي يكسان باشند و صفحة با عنوان اولويت پايينتر بايد حذف گردد |
5 |
|
13-3 |
(عنوان) - تطابق عنوان با محتواي هر صفحه |
موتورهاي جستجو براي اعطاي رتبه از دو عامل “اهميت” متن و ميزان “ارتباط” آن با عنوان استفاده ميكنند |
10 |
|
14-3 |
(عنوان) - سلسله مراتبي بودن محتوا |
زيرعنوانها و زيرمنوها كاملاً مرتبط با عنوان اصلي بوده و بيننده به راحتي بتواند پيشبيني عناوين زيرين را بنمايد |
10 |
|
15-3 |
(عنوان) – نامگذاري صحيح فايلها (استفاده از عبارتهاي كليدي در نام فايل) |
توصيه اكيد سئو در نامگذاري فايلها، استفاده از عبارتهاي كليدي مرتبط با موضوع و محتواي فايل است.
طبق تجربه نيز توصيه ميشود در نامگذاري فايلهاي با فرمت PDF از حروف لاتين استفاده شود تا بيننده براي باز نمودن آن در برخي PCها با پيغام خطا مواجه نشود |
10 |
|
16-3 |
عدم وجود مطالب (از جمله اخبار، مقاله، ارائه مطلب و...) سایر وبسايتهای نامرتبط |
كپي كردن مطالب نامرتبط با موضوع وبسايت و بارگذاري فايلها و محتواي توليد شده توسط ساير وبسايتها، از مصاديق اين بند است. (در صورت لزوم ميتوان در بخش پيوندها لينك صفحات مورد نظر را قرار داد) براي مطالب مرتبطي كه حتماً بايد عيناً از وبسايت ديگري آورده شود، ذكر منبع الزامي است. |
10 |
|
17-3 |
¤ معرفی کامل سازمان
شامل: آرم، شرح وظایف کلی، تشکیلات و ساختار سازماني، هدف، سياست، خط مشي، ماموريت، چشم انداز، نوع فعاليت، خدمات مرتبط با موضوع وبسايت و معرفي واحدهای وابسته |
ساختار سازماني به صورت ابرمتنييا فراپيوند درج شده باشد و حتيالمقدور از تصوير چارت استفاده نگردد |
10 |
|
18-3 |
£ اطلاعات تماسِ موارد زير:
- شركت ارزيابي شونده
- مديران صاحب مسئوليت و پاسخگوي شركت و چگونگي تعيين وقت ملاقات
- مسئول بارگذاري محتواي وبسايت
- سازمانهاي بالادستي، زيرمجموعه و همكار
نكاتي پيرامون فرمت تايپ ايميل:
ايميل معرفي شده نبايد هايپرلينك شده باشد، به همين جهت شما مجبور خواهيد بود قبل و بعد پرانتز (at) فاصلهاي را تايپ نماييد و در جهت رفع ابهام براي بيننده توضيحي را در نحوه استفاده از آدرس ايميل ارائه كنيد.
براي مثال ميتوانيد متني مشابه زير را در صفحه مربوطه درج نماييد:
(نكته: جهت جلوگيري از هجوم ايميلهاي تبليغاتي و هرزنامه، اعلام پست الكترونيك با فرمت غير قابل شناسايي توسط ربات هاي الكترونيك در متن بالا درج شده است. به جاي (at)، كاركتر @ را قراردهيد و فواصل قبل و بعد آن را نيز برداريد.) |
نام و نام خانوادگي، سمت، موضوع پاسخگويي (بازديد كننده بايد بداند در چه موضوعي ميتواند با فرد مورد نظر تماس بگيرد)، آدرس پستي (كامل و شامل كدپستي، نام ساختمان، پلاك، طبقه، شماره يا عنوان اتاق)، شماره تلفن مستقيم و داخلي (اعلام كد يا پيششماره شهرستان)، پست الكترونيك سازماني و نمابر
شماره تلفنخانه، گويا، نمابر، آدرس پستی، پست الکترونیک، ساعات كار و ايام تعطيلات دستگاه، تصوير نقشه دسترسي به آدرس، تصوير ساختمان و سردرورودي، نحوه دسترسي به حمل و نقل عمومي و يا پاركينگها، آدرس الكترونيكي وبسايت (اعلام آدرس وبسايت در اين بخش جهت تكميل اطلاعات ارائه شده به بازديد كننده بوده و ارتباطي به بخش پيوندها ندارد)
جهت جلوگيري از هجوم ايميلهاي تبليغاتي و هرزنامه، اعلام پست الكترونيك با فرمت غير قابل شناسايي توسط ربات هاي الكترونيك باشد مثال: name (at) site.ir
نكته: كليه موارد بالا بايد به صورت متن بارگذاري گردد و قراردادن فايل همان موارد در كنار متن ميتواند به كامل بودن صفحه كمك نمايد. (مشاهده شده برخي شركتها موارد را به صورت فايل و يا تصوير بارگذاري ميكنند كه در صورتي كه همراه متن نباشد اصلاً مورد قبول نخواهد بود) |
20 |
|
19-3 |
وجود دو عنوان "تماس با ما" و "دربارة ما" |
با محتواي بندهاي ¤ و £
به جاي كلمه "ما" عبارتهايي همچون "شركت"، "سازمان" يا "موسسه" نيز مورد قبول است |
5 |
|
20-3 |
مشاهده دو عنوان "تماس با ما" و "دربارة ما" به صورت مستقل و در بخش مشخصي از وبسايت (هيچكدام در زيرمنو نبوده، زيرمنوي يكديگر نيز نباشند) |
بعضاً مشاهده شده در برخي وبسايتها اين دو عنوان در دو بخش متفاوت (يكي در منوي بالا و ديگري در منوي سمت راست) درج شدهاند و بيننده به راحتي قادر به مشاهده آنها نيست |
5 |
|
21-3 |
(خبر) - اخبار، رویدادها، اطلاعیهها، فعالیتها و تصمیمهاي مسئولان دستگاه |
با ذکر تاریخ رخداد و در صورت استفاده از اخبار مرتبط سايتهاي معتبر، ذكر مرجع الزامي خواهد بود |
5 |
|
22-3 |
(خبر) - وجود نسخه RSS |
RSS فقط برای بخش خبر (رويدادها، اطلاعيهها و...) مورد نياز است |
5 |
|
23-3 |
(خبر) - قراردادن حداقل پنج خبر آخر سايت خبري وزارت نيرو در بخش اخبار آن شركت (تحت عنوان آخرين اخبار صنعت) از طريق RSS |
- انتخاب گروه اخبار منتشر شده بايد براساس ماهيت و شرح وظايف آن شركت باشد
- بهتر است تاريخ نشر خبر نيز در بخش ذكر شده قابل مشاهده باشد
|
10 |
|
24-3 |
اطلاعات آماری مربوط به آن دستگاه |
در بخش مستقل، عنوان مشخص و ذکر تاریخ استخراج |
10 |
|
25-3 |
(اسناد) - مجموعه قوانین، مقررات، آئیننامهها، بخشنامهها و ضوابط |
با ذكر تاريخ تصويب سند (در اين بند برخلاف اخبار، تاريخ تصويب ذكر شده در سند مد نظر است). در صورت تعدد عناوين، اسناد اين بخش در دو دستهبندي موضوعي و نوع سند ارائه گردند |
15 |
|
26-3 |
(اسناد) - وجود بخشهايي مانند نشريه، مقاله، گزارش و برنامههاي جاري و آتي |
با ذكر تاريخ توليد. در صورت تعدد عناوين، اسناد اين بخش در دو دستهبندي موضوعي و نوع سند ارائه گردند |
10 |
|
27-3 |
(اسناد) - معرفی تولید کنندگان و منابع محتوای درج شده (از استانداردهای موکد و جدید سئو) |
معرفی تولیدکنندگان حقیقی یا حقوقی محتواهایی مانند مقاله یا نشریه و نیز فهرست منابع مقاله |
10 |
|
28-3 |
(اسناد) – اعلام گزارشها، فرایندها و روالهای دستگاه در حوزه دولت الکترونیک |
گزارش عملکرد دستگاه در حوزه دولت الکترونیک، اطلاعیههای خرید عمومی، اعلام نتایج مناقصه و مزاینده به صورت آنلاین، درج خط مشیها و بیانیه مشارکت الکترونیکی (بند 3 ماده 10 مصوبه شماره یک جلسه 21 شورای اجرای فناوری اطلاعات) و نتایج بخش مشارکت عمومی |
20 |
|
29-3 |
(اسناد) – انتشار اطلاعات مربوط به کسب و کارها، تفصیلی هزینهکرد سالانه دستگاه، جزئیات مرتبط با قراردادها، فهرست مناقصهها و مزایدهها و فهرست مجوزهای اعطایی |
این بند در موضوع ایجاد شفافیت اطلاعات بوده و برگرفته از مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور است |
|
|
30-3 |
(بهروزرسانی) - توليد محتواي جديد (تازه) و منحصر به فرد (از استانداردهاي موكد سئو و الكسا) |
اين مورد شامل كل وبسايت ميباشد، مگر در مواردي مانند قوانين و مقررات كه الزاماً نميتواند توليد شركت باشد.
افزودن محتوا و صفحات جدید باعث دریافت ترافیک بیشتر خواهد شد.
برخی عوامل موثر در دریافت ترافیک بیشتر:
- وجود برنامه منظم در افزودن محتوای تازه
- معرفی بخشها و صفحات جدید در رسانههای اجتماعی
- امکان دستیابی به بکلینکهای با کیفیت بالا برای گردانندگان وبلاگها و وبسایتها (با هدف بازنشر محتوا و ایجاد ترافیک ارجاعی) – درنظر داشته باشید برای اثربخشی بر روی گوگل، این اتفاق باید به مرور انجام شود و نه به صورت ناگهانی
|
10 |
|
31-3 |
(بهروزرسانی) - بهروزرسانی مستمر وبسايت (اين امر بايد هميشگي و مستمر بوده و درج مطلب در زمانهاي با فواصل مختلف باعث افت رنك الكسا خواهد شد) |
بيننده با يك نظر، پويايي و به روز بودن وبسايت را متوجه شود. اين موضوع ميتواند از تاريخ درج شده براي اخبار، قوانين و مقررات و ساير بخشهاي فوق الذكر استنباط شود |
5 |
|
32-3 |
(بهروزرسانی) – درج دستورالعمل بهرزورساني وبسايت |
این بخش میتواند شامل توضیحات نحوه، دستورالعمل، شیوهنامه و فرایند بهروزرسانی اطلاعات باشد. برای مثال، همین متن معیارهای ارزیابی پیش رو نوعی از دستورالعمل در این موضوع است. |
5 |
|
33-3 |
(تصوير) - وجود بخش گالري تصاوير با ذكر تاريخ |
دستهبندي مناسب، انتخاب عناوين كلي و نيز توضيح مختصر براي هر عكس در اين بخش از اهميت خاصي برخوردار است |
5 |
|
34-3 |
(تصوير) - وجود Alt براي تصاوير |
Alt، متني است كه محتواي يك تصوير را شرح ميدهد و اگر نمايش تصوير در مرورگر غيرفعال گردد، متن آن جايگزين تصوير ميشود. همچنين اين متن (براي كمك به نابينايان) توسط نرمافزارهاي مخصوص به خط بريل يا صدا برگردانده ميشود |
10 |
|
35-3 |
براي هر فايل قابل دانلود، فرمت، حجم و تاریخ فایلهای قرارداده شده قید شود |
در جهت استفاده بهتر بيننده، تا آنجا كه ممكن باشد حجم فايلها كم باشد، براي تصاوير نيز از فرمت هاي PNG, JPG, GIF استفاده گردد |
10 |
|
36-3 |
هر مطلبي كه در وبسايت قرار ميگيرد بايد داراي تاريخ باشد |
بيننده به راحتي بايد از تاريخ درج مطالب وبسايت آگاهي يابد، حتي مطالبي كه گذر زمان از اهميت و اعتبار آنها كم نميكند |
5 |
|
37-3 |
عدم وجود تبليغات نامرتبط، پنجرههاي بازشونده خودكار و ناخواسته |
عدم استفاده از نوشتارها و گرافیکهای متحرک، موسیقی
اين بند شامل اسلايدر نميشود |
5 |
|
38-3 |
(ساير زبانها) - وجود نسخة انگليسي و عربي |
حداقل محتوا در نسخة انگليسي، بايد شامل بخش معرفي شرکت و اطلاعات تماس ذكر شده در بندهاي ¤ و £ باشد |
20 |
|
39-3 |
(ساير زبانها) – ساير محتواي تكميلي بخش انگليسي و عربي به صورت خلاصه و مفيد، شامل: اخبار مرتبط با مخاطب، لينك به زبان دوم شركتهاي بالادستي و زيرمجموعه، پروژههاي قابل واگذاري، قوانين كاربردي، چارت كلان و معرفی خدمات الکترونیکی است. |
اطلاعات درج شده در ساير زبانها بايد ساده، خلاصه و مفيد باشد. وجود اطلاعات تكميلي فراتر از بند فوق (امتياز اين بند بسته به ميزان ترجمه از بخشهاي فارسي يا درج مطالب جديد مورد نياز مخاطب محاسبه خواهد شد) |
100 |
|
40-3 |
(ساير زبانها) – تمپليت و طرح اصلي در ساير زبانها تغيير نكند |
بيننده نبايد احساس كند از سايت مورد نظر خود خارج شده است. براي مثال در زبان انگليسي صرفاً چيدمان آيتمها تغيير خواهد كرد |
10 |
|
41-3 |
(ساير زبانها) – نمايش صحيح اعداد در زبانهاي غير فارسي |
در برخي CMSها اعداد در ساير زبانها نيز به صورت فارسي مشاهده ميشود |
10 |
|
42-3 |
(ساير زبانها) – آيكن يا عنوان تغيير زبان وبسايت، واضح و در جاي مشخصي از تمپليت قرار گيرد |
ترجيحاً در زيربنر يا روي بنر تعبيه شود. قرار گرفتن در تمپليت باعث ميشود تا در كليه صفحات قابل مشاهده باشد. |
10 |
|
43-3 |
(ساير زبانها) – براي آيكن تغيير زبان از پرچم هيچ كشوري استفاده نگردد و از عبارتهاي "English" و "عربي" و "فارسي" استفاده گردد |
در برخي سايتها از پرچم كشور انگليس يا آمريكا براي تغيير زبان استفاده شده و يا در زبان فارسي، براي تغيير زبان، از كلمه فارسي "انگليسي" استفاده شده است. |
10 |
|
44-3 |
(ساير زبانها) – تغيير URL در ساير زبانها يا به صورت زيرسايت باشد و يا به صورت https://www.site.ir/en (بدون كاركترهاي اضافي) باشد |
در اين حالت اعلام آدرس زبان دوم سايت به خارج از سازمان و يا درج لينك آن بر روي ساير سايتها به راحتي صورت خواهد گرفت (در برخي سايتها بعد از سوييچ به زبان دوم سايت، آدرس بسيار طولاني ميشود). |
10 |
|
45-3 |
درج شعار سال |
شعار سال از اجزاء تمپليت بوده تا در كليه صفحات قابل مشاهده باشد. درج شعار سال در زيرسايتهاي شركت اجباري نيست |
5 |
|
46-3 |
عدم استفاده از عناوين "بايگاني" يا "آرشيو" |
قديم يا جديد بودن مطالب امري نسبي است. مطلبي كه از ديد شركت قديمي شده و در آرشيو قرار ميگيرد، ممكن است از ديد بيننده وبسايت جديد باشد. لذا استفاده از اين دو عنوان فقط در شرايط خاص كه جايگزيني ندارد توجيه خواهد داشت |
10 |
|
47-3 |
غيرفعال بودن كليك در صفحات والد |
معمولاً در منوهايي كه داراي زيرمنو هستند اطلاعات در زيرمنوها درج ميگردد، بنابراين صفحات والد، بدون محتوا بوده و نبايد قابليت كليك و مشاهده محتوا را داشته باشند |
10 |
|
48-3 |
عدم وجود صفحات بدون محتوا و مطالب تكراري |
درج مطالب تكراري در پايين آمدن رتبه در موتورهاي جستجو موثر است |
20 |
|
49-3 |
درج تیتر مناسب از آدرس پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، پرتال ملي و استاني و ساير لينكهاي بخشنامهاي، در نقطهای مناسب در صفحه اصلی سایت |
درج اين لينكها براي زيرسايتها نياز نيست |
5 |
|
50-3 |
(زيرسايت) - وجود زيرسايت |
گستردگي مطالب و نياز به وبسايت تخصصي، سازمان را به سمت ايجاد زيرسايت سوق ميدهد كه در اين صورت بايد موارد مرتبط زير لحاظ گردد |
10 |
|
51-3 |
(زيرسايت) - كليه زيرسايتها بايد از يك قالب و چارچوب واحد استفاده نمايند |
در شركتهاي داراي زيرسايت، سايت اصلي شركت ميتواند به مثابه ويترين عمل كرده و در طراحي قالب، تفاوتهاي عمدهاي با زيرسايتها داشته باشد. رنگ زيرسايتها ميتواند با يكديگر متفاوت باشد |
10 |
|
52-3 |
(زيرسايت) - كليه مطالب و محتواي هر زيرسايت بايد كاملاً تخصصي و صرفاً پيرامون موضوع وبسايت باشد |
از پركردن بيمورد محتواي زيرسايت و كپي مطالب از ساير سايتها جداً پرهيز شود |
5 |
|
53-3 |
(زيرسايت) - لينك به پرتال اصلي شركت |
از هر زيرسايت به صورت آيكن واضح و مجزا |
10 |
|
54-3 |
(زيرسايت) - وجود بخش پيوندها جهت معرفي سايتهاي مرتبط با موضوع تخصصي همان زيرسايت |
|
5 |
|
55-3 |
(زيرسايت) - مجزا بودن وبسايت خبري از وبسايت اصلي شركت |
در جهت استفاده بهتر بازديدكننده از امكانات وبسايت اصلي، وبسايت خبري به صورت يك زيرسايت با فرمت https://news.site.ir ايجاد شود |
20 |
|
56-3 |
(زيرسايت) - آدرس زيرسايت بايد با فرمت https://name.site.ir باشد |
فرمت مذكور به دليل سهولت اعلام عمومي و استفاده آسانتر كابران، بر فرمت https://www.site.ir/name اولويت دارد |
10 |
|
57-3 |
ایجاد قسمتهای جدید، ابتکار و خلاقیت |
اين بند ميتواند در تمامي بندها، مانند طراحي نيز ارزيابي گردد |
5 |
|
58-3 |
قدمت و عمر آدرس وبسايت، لينكها و صفحات |
عمر و قدمت آدرس (URL) وبسايت، لينكهاي موجود در پيوندها و صفحات مهم وبسايت از معيارهاي مهم سئو است |
5 |
|
59-3 |
استفاده مناسب از برچسب |
تعداد تگها بايد مناسب با محتواي وبسايت و صفحه باشد و تعداد بيش از حد تگ در يك صفحه امتياز منفي دربرخواهد داشت |
10 |
|
60-3 |
درج بیانیه حریم خصوصی |
این متن از استانداردهای ابتدایی و لازم وبسایت است |
5 |
|
4 |
مديريت کاربران |
|
|
|
1-4 |
وجود قابلیتهای کاربردپذیری از قبیل شمارشگر مراجعان براي هر صفحه، نمایش آدرس آیپی، نوع مرورگر، تعداد کاربران آنلاین |
این موارد بخشی از موارد شخصیسازی محسوب میشود
آمار بازدید میتواند شامل تعداد بازدید کل و بازدید روزانه باشد |
5 |
|
2-4 |
وجود بخش ارسال نظر |
اين مورد ميتواند به دو صورت متن و راي اتفاق بيافتد كه اولويت با مدل متني (استفاده از فرم الكترونيك) است |
5 |
|
3-4 |
بخش پرسشهای متداول |
در صورت تعدد سوالها، (در جهت يافتن سريعتر سوالها) جواب پس از كليك بر روي سوال مشاهده شود
این امکان در بخش خدمات الکترونیک باید به ازای هر خدمت به صورت مجزا تولید شود |
10 |
|
4-4 |
امكان طرح پرسش جديد |
بازديد كننده توسط فرم الكترونيك بتواند سوالهاي خارج از ليست FAQ را مطرح نمايد، (اين بخش ميتواند با بخش ارسال نظر -در صورت استفاده از مدل متني- تلفيق شود) |
5 |
|
5-4 |
رعايت قانون كپي رايت |
اعلام مجاز (با ذكر شرايط) يا غيرمجاز بودن استفاده از مطالب وبسايت. اين موضوع ميتواند در يك جمله كوتاه در پاصفحه وبسايت درج گردد |
5 |
|
6-4 |
رعايت حريم خصوصي |
اعلام به بازديدكنندگان (مانند تكميل كنندگان فرمهاي الكترونيكي) كه اطلاعات خصوصي آنها در اختيار عموم قرار نميگيرد |
5 |
|
7-4 |
رعايت حقوق معنوي پديدآورندگان مطالب مندرج در وبسايت و ذكر نام، آدرس وبسايت و لينك به مرجع مطالب |
حتما با ذكر نام، آدرس وبسايت و لينك به مرجع مطالب |
5 |
|
8-4 |
(فرم) - امکان اصلاح اطلاعات پر شده در فرم |
اين حالت عموميت نداشته و براي موارد خاص از جمله پروفايل شخص و كارتابل قابل تعريف است |
5 |
|
9-4 |
(سامانه)–اعلام موضوع و هدف سامانه در ابتداي صفحه اصلي |
اين متن بايد با فونت درشت، كوتاه، مشخص و گويا باشد |
5 |
|
10-4 |
(سامانه) – ارائه توضيحات در خصوص نحوه استفاده از سامانه |
اين متن بايد با فونت درشت، در صفحه اصلي، كامل و گويا باشد و مخاطب نياز به كليك براي دستيابي به آن نداشته باشد |
10 |
|
11-4 |
(سامانه) – هر سامانه بايد شامل بخشهاي زير باشد
- تماس با ما
- پرسشهاي متداول
- اخبار يا اطلاعرساني مقطعي
|
تماس با ما: شامل تلفنهاي پاسخگو بخشهاي بهرهبردار و فني
پرسشهاي متداول: شامل ابهامات و سوالهاي تكراري كاربران
اخبار: شامل مواردي همچون تاريخ شروع و اتمام فعاليت، تغييرات فني و اعلام افزودن امكانات جديد و... |
10 |
|
12-4 |
(سامانه) – ثبتنام كاربران توسط فرم ثبتنام |
در جهت مديريت بهتر كاربران و جلوگيري از مكاتبات در موضوع معرفي كاربران، ثبتنام بايد توسط فرم ثبتنام و توسط خود كاربران صورت گيرد ولي فعال شدن و اعطاي نقش ميتواند توسط ادمين سامانه اتفاق بيافتد |
20 |
|
13-4 |
(سامانه) – ارسال پيام كوتاه به كاربران |
اين مورد ميتواند در صورت لزوم در مواقعي همچون فعال شدن دسترسي و تغيير وضعيت درخواستها و فرمهاي سامانه اتفاق بيافتد |
15 |
|
5 |
خدمات الکترونيک |
|
|
|
1-5 |
(فرم) - وجود فرم الكترونيك جهت ارتباط با مديران شركت و نيز مسئول وبسايت، با حفظ محرمانگي |
محرمانگي در اينجا به معناي اجباري نبودن تكميل فيلدهاي مشخصات شخصي است |
10 |
|
2-5 |
احراز هویت افراد (كدملي)، آدرس (كدپستي) و استعلام شماره همراه (شاهکار) از طریق مركز ملي تبادل اطلاعات |
این امکان در صورت نیاز به استعلام در هر خدمت با اتصال به ديتابيسهاي ثبت احوال، پست و شاهکار اتفاق میافتد |
20 |
|
3-5 |
بکارگیری امضای دیجیتال در فرایند ارائه خدمت |
این امکان در صورت نیاز به پیاده سازی امضای دیجیتال در مراحلی همچون احراز هویت و تحویل خدمت اتفاق میافتد |
20 |
|
4-5 |
(فرم) - اعلام به بيننده كه چه فيلدهاي اطلاعاتي از طريق GSB استعلام و تکمیل ميشوند |
اعلام توافق هاي صورت گرفته سازمان با مراجع قانوني مرتبط با خدمت مثل كد ملي، كدپستي، كد تامين اجتماعي و درگاه پرداخت الكترونيكي |
5 |
|
5-5 |
وجود بخش مديريت مصرف |
اين بخش ميتواند شامل موارد مرتبط مذكور در دو بند زير باشد |
5 |
|
6-5 |
(مديريت مصرف) - محاسبه هزينه مصرف، هم به صورت اطلاع رساني و هم محاسبه الكترونيكي |
اين مورد ممكن است براي برخي از شركتها (مانند آب) عدم مصداق باشد |
10 |
|
7-5 |
(مديريت مصرف) - متون راهنمايي كننده راجع به نحوه مديريت مصرف |
از جمله طراحي منزل يا محل كار و نيز راهنماي انتخاب كالاهاي مرتبط با آب و برق |
10 |
|
8-5 |
امكان ثبت و پيگيري شكايت (اين سرويس با هدف جلوگيري از مراجعه حضوري مردم به شركتها جهت مطرح نمودن شكايت ايجاد شده و با ارائه كدرهگيري امكان پيگيري اينترنتي مراحل انجام كار را به مشترك خواهد داد) |
اين امكان در اين مقطع فقط براي شركتهاي مادرتخصصي الزامي و براي ساير شركتها الزامي نيست با اين حال راهاندازي آن براي شركتهايي كه در شهرهاي بزرگ فعاليت ميكنند ميتواند در كاهش مراجعه حضوري مردم مفيد بوده و داراي امتياز خواهد بود |
50 |
|
9-5 |
(شناسنامه) - درج فهرست خدمات الكترونيك، واگذار شده به دفاتر پيشخوان |
--- |
10 |
|
10-5 |
(شناسنامه) – درج شناسنامه کلیه خدمات بر روی وبسایت در بخش مجزا و مشخص |
فرمهای شناسنامه خدمت باید شامل موارد زیر باشد:
1- درج راهنما، شامل: متن، نمودار، فلوچارت، مشخصات واجدین شرايط، فیلم آموزشی و الگوریتم اجراي فرايند، مدارک مورد نیاز، مدت زمان مورد نیاز انجام کار (درصورتي كه خدمت به صورت 24 ساعته ارائه نميشود، زمان ارائه خدمت اعلام شود. 2- در صورت لزوم مراجعه حضوری کاربر، ساعات و مکان ارائه خدمت در صفحه ارائه خدمت مشخص باشد. 3- اعلام حداكثر مدت زمان مورد نياز (الكترونيكي و غيرالكترونيكي) براي تحويل خدمت)، نحوه تحویل خدمت (وب، حضوري، تلفني، پست، ايميل، موبايل و پيشخوان) |
10 |
|
11-5 |
(شناسنامه) - فهرست شناسنامه خدمات شامل كلية خدمات قابل ارائه |
مشخصات، نحوه ارائه و شرح هر خدمت و امکان ذخیره و چاپ اطلاعات |
5 |
|
12-5 |
(شناسنامه) – اتصال نظرسنجي هر خدمت به سامانه نظرسنجي خدمات دولت از طريق وبسرويس |
از طریق API روی بستر GSB |
10 |
|
13-5 |
پشتیبانی از خدمت و پاسخگو بودن سازمان |
اعلام شيوه دسترسي به كاركنان پاسخگوي هر خدمت، امكان تعامل و تماس متقاضی با مسئول ارائه خدمت از طرق زیر:
درج راهنما، تلفن مستقیم، تلفن گويا، ايميل، چت آنلاين، سیستم تیکتینگ |
10 |
|
14-5 |
اعلام آخرين وضعيت انجام خدمت در هر مرحله و در نهايت، نتیجه درخواست خدمت به درخواست كنندگان |
به اين معني كه درخواست دهنده، بعد از ارسال فرمها و مدارك از طريق وب، پيام كوتاه و ايميل، از وضعيت درخواست خود مطلع شود
این امر باید از طریق API روی بستر GSB و با اتصال به وبسایت مردم اتفاق بیافتد |
10 |
|
15-5 |
اعلام هزینه و شيوه واريز |
رایگان بودن و یا میزان هزینه خدمت و همچنین نحوه پرداخت (الکترونیکی يا حضوری) به همراه اطلاعات حساب |
5 |
|
16-5 |
وجود بخش مجزای راهنمای نحوه استفاده از خدمت (شامل چندمورد فوق) |
این بخش باید به سه صورت متن (حاوی اسکرینشاتهای مراحل خدمت)، فایل پیدیاف و کلیپ آموزشی باشد |
10 |
|
17-5 |
ارائه کلیه خدمات به صورت کاملاً تراكنشي |
تراکنشي يعني ارائه خدمت به صورت كاملاً الكترونيكي از ابتدا تا انتها (ارتباط دوسويه – رفت و برگشت) (به ازاي هر خدمت 6 امتياز) |
120 |
|
18-5 |
درج بیانیه سطح توافق خدمت |
این بیانیه باید به تفکیک هر خدمت وجود داشته باشد |
5 |
|
19-5 |
امکان بازیابی رمز عبور و كد پيگيري به صورت كاملاً الكترونيكي (بدون نياز به تماس با اپراتور از طريق رايانامه و پيام كوتاه) |
اين بخش شامل ساير بخشهايي كه كاربر از نام كاربري و رمز عبور استفاده ميكند نيز ميباشد
با توجه به راهاندازی پنجره واحد و نیز تغییر مدل احراز هویت کاربران، این موضوع میتواند همچنان برای سایر سامانههای هر شرکت بررسی گردد |
5 |
|
20-5 |
امکان پیگیری خدمت |
برای خدماتی که ارائه آن زمانبر است، اعلام کدرهگیری و اطلاعرسانی از طریق پیام کوتاه (به ازای هر تغییر وضعیت درخواست اعلام شده) |
10 |
|
21-5 |
انجام كليه تراكنشهاي مالي در پايانههاي رسمي بانكها |
ارائه رسيد قابل چاپ به بازديدكننده بعد از انجام فرايند تراكنش |
5 |
|
|
ارزیابی کاهش میزان مراجعات حضوری بابت دریافت خدمات الکترونیکی شده توسط دستگاه |
تهیه مستندات و اعلام آن بر روی وبسایت به عنوان یکی از بخشهای هر خدمت |
5 |
|
22-5 |
انتشار آمار مرتبط با ارائه خدمت |
انتشار آمار هر خدمت به تفکیک درخواست، انجام، تحویل و پشتیبانی |
5 |
|
23-5 |
اتصال خدمت به سامانه کارپوشه ملی ایرانیان (پیام ایران) و ارسال پاسخ خدمات به کارتابل اشخاص حقیقی در سامانه کارپوشه |
ایجاد امکان ارسال مکاتبات و دریافت پاسخ بین هریک از دستگاه های اجرایی و اشخاص حقیقی و حقوقی بر بستر PGSB
(مستندات وبسرویس کارپوشه ایرانیان را میتوانید از شرکت مادرتخصصی خود دریافت نمایید)
- کارپوشه ایرانیان سامانهای است که هر فرد حقیقی در این سامانه دارای کارتابل بوده و کلیه مکاتبات دستگاههای دولتی را از این طریق دریافت و ارسال میکند |
50 |
|
24-5 |
امکان دریافت و ارسال پیامک از سرشماره 4040 (پیام ایران) |
ارسال و دریافت پیامک برای هر یک از دستگاه های اجرایی (در موضوع خدمت) از شماره اختصاصی تخصیص یافته ذیل سر شماره 4040 |
10 |
|
25-5 |
ارائه خدمت از طریق سکوی دولت همراه |
ارائه توام خدمات از سکوی دولت همراه از شماره کد دستوری اختصاصی USSD تخصیص یافته ذیل سرشماره *4 |
5 |
|
26-5 |
اتصال به درگاه مجوزهای کشور (g4b) |
صدور کلیه مجوزها باید از طریق پنجره واحد مجوزهای دولت صورت گیرد |
20 |
|
27-5 |
ایجاد بخش مشارکت عمومی |
این بخش با هدف جمعآوری نظرات مردمی در خصوص کیفیت ارائه خدمات، مصوبات و پیشنویس آییننامهها و دستورالعملها است |
10 |
|
6 |
سرعت، دسترس پذيري و امنيت |
|
|
|
1-6 |
مکان فضای میزبانی سایت در داخل کشور |
--- |
5 |
|
2-6 |
اختصاص آدرس با پسوند .ir |
--- |
5 |
|
3-6 |
اخذ گواهينامه لايه سوكتهاي امن |
آدرس داراي پروتوكل HTTPS شود |
10 |
|
4-6 |
ریدایرکت شدن http به https |
در صورت تایپ آدرس با پروتوکل http، وبسایت به https ریدایرکت شود |
10 |
|
5-6 |
در دسترس بودن وبسايت و خدمات آن |
24 ساعت شبانهروز، 7 روز هفته و 365 روز سال |
10 |
|
6-6 |
(فرم) - استفاده از فيلد كد كپچا در كليه فرمهاي الكترونيكي |
اين مورد شامل بخش ورود كاربران به سيستم هم ميشود |
10 |
|
7-6 |
سرعت مناسب بارگذاري (بالاآمدن) صفحه اصلي وبسايت |
حداكثر 10 ثانيه |
15 |
|
8-6 |
عدم استفاده از كدهاي آماده وبسايتهاي ديگر |
جهت حفظ امنيت و يكپارچگي كدهاي وبسايت (مانند اوقات شرعي، آماربازديد، وضعيت آب و هوا و...) |
10 |
|
9-6 |
اعمال استانداردهای امنیتی بر روی سرور (اعم از فایروال، سيستم عامل، آنتی ویروس، بستن پورت های غیرمجاز و...) |
ارزيابي اين مورد، بعد از هماهنگی با مسئول وبسايت و گرفتن دسترسي به سرور و پنل CMS انجام میشود |
25 |
|
10-6 |
سيستم مديريت محتواي سايت مورد استفاده باید دارای حداقل استانداردهای امنیتی باشد |
ارزيابي اين مورد، ممكن است نياز به هماهنگی با مسئول وبسايت و گرفتن دسترسي به پنل CMS داشته باشد |
25 |
|
--- |
بهرهبراری از تکنولوژی HTTP/2 |
این تکنولوژی جدید باعث دوبرابر شدن بارگذاری خواهد شد
اعلام این موضوع فعلا جنبه اطلاعرسانی داشته و ممکن است در آینده نزدیک یکی از آیتمهای مهم ارزیابی وبسایتها شود
اطلاعات بیشتر در آدرس: http://www.http2demo.io |
0 |
|
--- |
بهرهبراری از تکنولوژی صفحات پرشتاب موبایل (AMP) |
این تکنولوژی جدید نیز باعث افزایش سرعت وبسایت شما بر روی تلفن همراه خواهد شد
اعلام این موضوع فعلا جنبه اطلاعرسانی داشته و ممکن است در آینده نزدیک یکی از آیتمهای مهم ارزیابی وبسایتها شود
اطلاعات بیشتر در آدرس: http://www.ampproject.org |
0 |
|
157 |
جمع رديفها |
جمع امتيازها |
1670 |
|